torsdag 28 juni 2012

Surdegsbröd

Mitt bästa surdegsbröd hittills!

Det blev himmelsk gott, så där segt och lagom syrligt.
Jag övar ofta på just surdegsbröd och nu när jag fått en ugnsbaksten av min käre man så är det ännu roligare :)


Här kommer recept på dessa bröd. Så här gjorde jag.


Väg/mät upp och häll i degbunken:

5,5 dl kallt vatten
680 gr Manitoba Cream (ett mycket proteinrikt mjöl)
15 gr färsk jäst
100 gr vetesurdeg
100 gr rågsurdeg
(funkar med en sorts surdeg också, ta då 200 gr av den)

Blanda allt i 1 minut på låg hastigthet
Blandas sedan i 7-8 minuter på högre hastighet. Nr 4 om du har en KitchenAid.

Tillsätt 20 gr salt

Blanda i 2 minuter på hög hastighet

Tillsätt 1 dl linfrö

Blanda 1 minut på låg hastighet.

Lägg degen i en inoljad plaståda som är lagom stor för att degen ska kunna jäsa till dubbel storlek.
(Jag använder rapsolja)

Låt den vila 2 timmar under lock eller plastfolie

Slå degen (vik den 4 gånger från kant till kant) och vänd den upp och ned i lådan

Låt vila 1 tim 

Slå degen

Låt vila 1 tim 

Sätt ugnen på 250 grader

Häll upp degen på mycket väl mjölat bakbord

Forma degen till en kvadrat och skär det antal bröd du vill ha
 (Jag skar ut 12 st bitar)

Flytta över på plåtar, låt vila 15 min

Sätt in plåten i mitten av ugnen
Spruta in vatten på bröden med en blomspruta
Grädda 12-15 min

Har du baksten så lägger du alla bröd på den upphettade stenen och gräddar 10-15 min

Lycka till!



3 kommentarer: