lördag 14 april 2012

Påsktårta

Påsktårta på G!

Gav mig på en våningstårta för 1:a gången.


Underdelen fylldes med hallonmousse och vaniljmousse och bottnarna bakades i en 24 form.
Använde mig även här av "tre lika" när jag bakade bottnarna.


 Överdelen bakades i en 15 form och fylldes med blåbärsmousse och vaniljmousse.
Tårtan spacklades med smörkräm som jag tyckte var för söt.
Man kan säkert göra en mindre söt smörkräm, men
det är godare med grädde, så det kommer jag främst att använda mig av i fortsättningen tror jag.


Jag färgade vit marsipan gul och klädde tårtan med.
Man ska kavla ut bra mycket större täcke än tårtans storlek,
 så minskas risken att det blir veck på kanterna.
Sen skar jag bort det överflödiga och använde till överdelen.



Mellan våningarna la jag en tårtbricka i papp och stadgade upp med istuckna grillpinnar av trä. Glömde så klart att fota det men det kan jag återkomma med när jag gör min nästa våningstårta.



Jag stansade ut "pärlor" och blommor av marsipan till dekoration, och kycklingarna modellerade jag av sugarpaste, som är lättare att forma tycker jag.

Glad Påsk!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag hittade hit efter att ha klickat runt bland bakbloggar ett tag, vilken tur jag gjorde det :)
    Såg att du går en skola där du pluggar konditori, bageri och kallkök? Var pluggar du detta? Det är näligen just en sådan utbildning jag skulle vilja gå. Skulle du kunna berätta lite mer om den?
    Du har mycket fina skapelser på denna sida, ska bli kul att följa utvecklingen här i din blogg :)
    Ha det bra! / Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lina

      Tack så mycket! Ja det är en rolig utbildning. Skolan heter JB Kompetens, kolla gärna på deras hemsida. www.jbkompetens.se.

      Den utbildningen jag går är på 20 veckor och heter Kallkök & Kafé, men jag ska fortsätta en termin till för att få konditorutbildningen fullt ut. Nu känns det lite halvfärdigt, om man säger så.

      JB har ju även en 40 veckorsutbildning där man blir konditor och bagare. Hade jag vetat bättre så hade jag gått den från början, för det är konditoridelen som jag tycker är roligast. Men gillar man lite mer mat, typ det kalla köket, så är Kallkök & Kafé perfekt. :)
      Där ingår ju även lite bageri och konditori, om inget är ändrat från skolans sida.
      Jag går i Sundbyberg i Stockholm.

      Lycka till och återkom gärna om du undrar något mer!
      Marre

      Radera