lördag 14 april 2012

SNÖN den bara faller ner....det är riktigt aprilväder där ute.... 
och jag har äntligen kommit igång med min tårtblogg!

Det är mycket att lära i början när det gäller utformningen av bloggen. Men jag lär lite i taget :)

Tänkte börja med att lägga upp bilder på tre tårtor som jag gjorde till mitt barnbarn Milles dop.

Dom var väldigt roliga att göra och jag blev hyfsat nöjd med tanke på att jag är grön i tårttillverkningsbranchen. (Än så länge) ;)


"Grodtårtan" pillade jag ett tag med om jag ska vara ärlig...
Den är fylld med vaniljmousse och hallonmousse.  Jag la även lite färska hallon i lagret med hallonmousse, det blir lite fräschare OCH godare då tycker jag.
 Jag bakade vanliga tårtbottnar efter "tre lika pricipen". Vilket fungerar utmärkt.

Tårtan är klädd med sugarpaste, även grodan och blommorna är gjorda av sugarpaste som jag färgat.
Själva spacklingen gjorde jag med grädde. Tyvärr så svettades grädden lite under natten eftersom jag förberedde tårtan dagen innen dopet, men det var nog bara jag som märkte det :)
Har läst att man kan pensla sugarpasten/marsipanen med lite raps/matolja innan man lägger den mot grädden så svettas den inte. Ska testa det nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar