lördag 14 april 2012

Ska här förklara principen "tre lika" när man bakar tårtbotten.

Receptet har jag hittat hos en massa andra bakbloggare.
Jag testade det och blev nöjd med resultatet och så är det ju så enkelt!

Form på 18 cm behövs 2 stora ägg, 0,75 tsk bakpulver
Form på 20 cm behövs 3 stora ägg, 1 tsk bakpulver
Form på 24 cm behövs 4-5 stora ägg, 1,5 tsk bakpulver
Form på 26 cm behövs 5-6 stora ägg, 2 tsk bakpulver

Börja med att värma ugnen till 175 grader.



Man knäcker först de antal ägg man behöver sen mäter man upp lika delar socker och mjöl.
Om man vill kan man byta ut 1/3 av mjölet mot potatismjöl.
 Det gör tårtbotten mer luftig.
Vill man ha chokladbotten byter man ut 1/3 av mjölet mot kakao.

Det går också utmärkt att minska lite på sockret om man vill ha en mindre söt botten.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt i c:a 5 minuter. 
Sikta och vänd försiktigt i mjölet blandat med bakpulvret.
Var noga så att inga klumpar av mjölet finns kvar i smeten.
Häll smeten i smord och bröad form och grädda på nedersta steget i ugnen.

2 ägg c:a 20 min
3-4 ägg c:a 25-30 min
5-6 ägg c:a 35-40 min

Tiderna kan ju såklart variera beroende på vilken ugn man har, men en tumregel är att inte öppna ugnsluckan innan 20 minuter har gått. Annars kan tårtbotten sjunka ihop.
Känn i mitten med en sticka, stickan ska då vara torr.
Tag ut och låt svalna i formen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar